martes, 3 de noviembre de 2009

Distància Hiperfocal

A la fotografia de paisatges és moltes vegades desitjable que tota la nostra foto tingui nitidesa. Al contrari del que passa en els retrats en els quals és desitjable el subjecte en focus i el fons desenfocat, en un paisatge un fons desenfocat sol quedar bastant malament.

L'àrea de la foto que es veu nitida o en focus és el que s'anomena DOF (depth of field) o en espanyol profunditat de camp.

Podem afirmar llavors que en retrats solem treballar amb profunditat de camp (DOF) mínima i en paisatges amb DOF màxim (en general)

El que nosaltres entenem el fotografiar un paisatge és trobar una profunditat de camp tal que s'estengui des d'on comença la nostra fotografia fins a infinit. La distància des de la qual tenim nitidesa fins infinit és el que anomenarem distància hiperfocal.

El DOF depèn de l'obertura seleccionada, com ms obrim el diafragma més gran és el DOF la qual cosa podria portar-nos a pensar que simplement podriem treure a F32 i tenir el DOF màxim possible per al nostre lent però pel fenomen de difraccio dels Fs molt alts perjudiquen notòriament la qualitat de la imatge, en general en els lents normals d'una DSLR les obertures entre F5.6 i F11 són les òptimes en termes de nitidesa, F16 sol ser tot just usable ia partir d'allí la difraccio genera una notable caiguda en la qualitat de la imatge. En general, el punt òptim (sweet spot) d'un lent en termes de nitidesa aquesta entre F5.6 i f10.
L'objectiu és llavors trobar quina és l'obertura Maxima (menor F possible) per aconseguir la distància hiperfocal.

La distància hiperfocal es calcula així:

H (mm) = (f * f) / (N * c)

On
f = Distància focal del lent [mm]
N = F-Stop
c = 0.02mm (mida del cercle de confusió del qual no anem a parlar)

Exemple
Si estem utilitzant un lent 35mm a F8

H = 35mm * 35mm / 8 * 0.02mm
H = 7.656 mm

És a dir que la nostra distància hiperfocal és de 7.6 metres qual cosa vol dir que amb el lent de 35mm a F8 podem treure en focus fins infinit sempre que no hi hagi res rellevant a menys de 7 metres de la càmera.

Sol ser una bona idea armar una tablita amb la distància hiperfocal per a diferents obertures dels lents que fem servir. Això es pot fer visitant aquest lloc on a més podem llegir més sobre el tema.

La tablita hauria tenir per als lents que tenim en les seves diferents distàncies focals quina és la distància hiperfocal en les obertures més comuns: f2.8, f4, F5.6, F8, F11, F16 (utilitzar en cas d'emergència)

Al muntar aquestes taules i jugar amb la fórmula que hem après aprendrem ràpidament algunes conclusions pràctiques:

- A vegades en funció de l'lent seleccionem l'obertura a utilitzar per a una escena donada, altres vegades en funció de l'escena seleccionem el lent, la taula i la fórmula serveixen per a totes dues coses.
- Els ultra-gran angulars de 10 a 17mm solen estar en distància hiperfocal pràcticament per a qualsevol obertura i distància, en F8 per exemple la distància hiperfocal és d'aproximadament mig metre en 10mm.
- Els teleobjectius llargs de més de 60mm són molt utils en paisatgisme però haurien usar-se quan l'escena comença a una bona distància de la càmera, per això són ideals per a contorns, detalls de muntanyes, penya-segats, etc. No són pràctics si tenim objectes propers a la càmera que hagin d'aparèixer a la fotografia.

Vegem un parell d'escenaris pràctics

1) Tenim un lent 24mm i volem treure una escena determinada

En aquests casos podem calcular la distància hiperfocal en diferents obertures i després compondre en base al que el lent ens permet. Podem utilitzar la fórmula o bé taules indistintament.
Per 24mm tenim les següents distàncies hiperfocales:

f4 = 7m
F5.6 = 5m
f8 = 3.5m
F11 = 2.5m

Hauríem llavors cercar composicions en les quals no hi hagi res a menys de 2,5 metres de la càmera ja que en aquest cas per a que l'objecte proper aquest en focus perdríem el focus a l'infinit la qual cosa és dolent.

2) Estem davant d'una escena determinada i volem triar que lent utilitzar, tenim un 17-55 i un 10-20

Suposem ara que tenim una composició que ens agrada en la qual tenim un objecte a 0,9 metres de la càmera i volem que el focus s'estengui des d'aquest objecte fins infinit.

Fent servir les taules veiem les diferents opcions que tenim per distància hiperfocal menor o igual a 0,9 metres.

Amb el 17-55 podriem treure en 17mm i F16 però la qualitat d'imatge no seria molt bona.
Ens anem llavors al 10-20 i veiem que en 11mm podem treure en F8 amb distància hiperfocal de 0.7 metres.

Conclusions:

Una petita taula de distàncies hiperfocales per als nostres lents és una eina molt important aa l'hora de treure paisatges ja que ens permet calcular l'obertura òptima a utilitzar per aconseguir que tot el paisatge aquest correctement nítid.

No hay comentarios:

Publicar un comentario